Villkor

Allmänt
Är du under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.
Alla varor förblir FilurDesign egendom till dess att full betalning kommit bolaget tillhanda.
FilurDesign reserverar sig för eventuella skrivfel på denna webbplats. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende.
Alla falska beställningar och försök till bedrägerier polisanmäls.
I priserna ingår svensk moms med 25%. För ordrar från länder utanför EU kommer slutsumman inte inkludera svensk moms. Lokal moms och eventuell tull kan komma att behöva betalas i ditt land vid leveransen.

Betalning
Du kan betala med Visa eller MasterCard. För kortbetalning tillkommer ingen avgift.

Leveranstid
Leveranstid inom Sverige är 3 – 10 vardagar. Normal leveranstid är ca 3 vardagar. Skulle det dröja längre tid än 10 dagar hör vi av oss via mail eller telefon.
Vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle bara en del av ordern finnas levererar vi det som finns och meddelar dig.

Frakt
Frakt tillkommer.

Vi anlitar Posten som transportör inom Sverige . De levererar varorna till det utlämningsställe som ligger närmast dig. Normalt blir du aviserad via SMS. Det är därför viktigt att du uppger ditt mobilnummer vid registreringen.

Ångerrätt
Du har full ångerrätt 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan samt att den returneras i oskadat skick.
Vid retur eller byte av varor betalar du själv returfraktkostnaden (och vi återbetalar inte våra eventuella fraktkostnader). Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi levererat fel vara återbetalar vi dig samtliga fraktkostnader samtidigt som vi återbetalar det du lagt ut för varan.

Vi följer Konsumetköpslagen och Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Returfrakt (gäller returer inom Sverige)
Om du behöver returnera en vara, kontakta oss så skickar vi en returfraktsedel till dig. Kostnaden för returfrakten är 100 kr inom Sverige, 300 kr inom Europa och 700 kr för övriga världen, och dras av vid vår återbetalning till dig. Använd emballaget som varorna kom i och klistra returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln och lämna in paketet på Posten.

Observera att det är du som kund som har ansvaret för att varan kommer tillbaka till oss. Spara kollinummer så att paketet kan spåras.

Återbetalning
Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas varuvärdet minus kostnad för returfrakt enligt ovan. Återbetalning sker till ditt bankkonto så fort vi fått varan i retur och bekräftat att den är oanvänd och i oskadat skick. Eventuella frakt- och betalningsavgifter relaterade till köpet återbetalas inte.

Reklamation
Reklamerar gör du om varan går sönder (gäller ej för normalt slitage) eller om du skulle få fel vara från oss. Vi accepterar inte reklamationer på varor köpta för mer än 1 år sedan.

Kontakta oss på filurdesign@gmail.com och ange anledningen till reklamationen. Vi ber dig att maila en bild på skadan, det går oftast fortare att bedöma reklamationen då.

OBS! reklamation och retur p g a felaktig leverans (modell, färg) måste ske så att varan/varorna är oss tillhanda senast inom 30 dagar från att du mottog varorna.

När vi mottagit varan och godkänt reklamationen gör vi något av följande:
1. finns det möjlighet att reparera gör vi det och skickar tillbaka varan till dig, Vi står för frakten.
2. är det inte möjligt att reparera varan sänder vi dig en ny vara, Vi står för frakten.
3. är varan slutsåld betalar vi tillbaka kostnaden för varan.

Transportskador
Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss.

Ej hämtade paket
Paketet ligger hos utlämningsstället i 14 dagar. Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut, debiterar vi dig för samtliga kostnader som uppstår, för närvarande 300 kr.

Betalning ska ske inom 14 dagar från fakturadatum. Betalas inte fakturan då sänder vi en påminnelse och det tillkommer en kostnad på 50 kr. Uteblir betalning efter påminnelsen sänds den för inkasso, varefter det tillkommer ytterligare kostnader. Vi debiterar en ränta om 24% från förfallodagen, på försenade och uteblivna betalningar.

Om du ångrar ditt köp dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss med din ångerrätt. Om paketet inte hämtas ut och returneras till oss kommer det kosta dig mer än att returnera paketer med returfraktsedel.

Personuppgifter
Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Alla uppgifter som lämnas till oss eller som vi får del av när du besöker vår sajt kommer att behandlas av FilurDesign i egenskap av personuppgiftsansvarig. Informationen kommer att användas i syftet att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig, uppmärksamma dig på erbjudanden samt övrigt i marknadsföringssyfte. FilurDesign kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte om du inte själv godkänner detta. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.

Säkra betalningar
Vi samarbetar med Starkwebbdesign och Paypal som tillhandahåller säker inlösen av kortbetalningar. OBS! FilurDesign lagrar inga kreditkortsnummer utan detta hanteras av Paypal.

Force Majeure
FilurDesign är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.